Hurtig bulle

Jag har en hurtbulle i ugnen. Och då menar jag såklart att jag har bröd i ugnen, inget annat! Det var tusen år sedan jag bakade detta enkla och goda bröd. Lite improviserat även detta liksom soppan jag gjorde tidigare. Men nedan är det ursprungliga receptet:

1 st

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin (jag gillar inte russin i bröd så jag tog torkade tranbär)
1 dl grovhackade hasselnötter (usch för nötter i bröd så det tog jag bort)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl Arla Ko mild yoghurt (det blev fil i dagens bröd)
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.


(google)

Kommentarer
Postat av: Sarah

Det måste jag testa, lät gott.

// Sarah


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback