Sova?

Det är lite trist tycker jag att inte kunna eller hinna blogga som vanligt längre! Innan jag fick barn så kunde jag inte förstå dom som hade barn och påstod att de inte hann blogga....I am so sorry, jag förstår er nu... :D
Dagarna rullar liksom förbi i ett töcken på nåt vis...tycker inte jag hinner göra nåt vettigt under dagarna ändå går dom så fort. Junie är redan 5 veckor! Samtidigt som det känns som vi har haft henne här i all evighet. Vi har börjat lägga henne då och då under babygymmet och det gillar hon en stund, tittar med världens största ögon och är allmänt söt. Vi har satt upp en mobil över skötbordet och det gillar hon verkligen, på skötbordet får man nästan som bäst interaktion med henne. Hon fyrar av små leenden emellanåt som kan få alla fåniga mammor att nästan bli tårögda...;)

Nu är hon ju inte så gammal, men jag funderar lite på sovrutiner? När införde ni sovrutiner och hur har ni gått tillväga? Mitt mål är ju att hon nångång....helst innan hon blir 18 ÅR ska sova i sin egen säng...

Kom igen, delge ditt bästa tips, råd, åsikt vad du än har på lut...det blir kul!


Kommentarer
Postat av: Sara

Dom tipsen ska isf jag också ta del av:)

2011-12-05 @ 20:18:56
Postat av: Karin

Hej Emma! Hon är söt som socker er dotter ååå så fin!Julia har aldrig sovit i vår säng då Tommy är som en tromb och vi våga inte! ´När hon var ca 4mån så började vi med kvälls och sovrutiner..bada gosa..dricka en flaska välling el äta gröt å sen läste och tittade vi i en bok och vid 19 la vi henne!Hon älskar att sova men jag tror att man som föräldrar gör sig och sitt barn en tjänst om de får ha "sin egna" säng tidigt!

Julia har samma kärlek för mat som jag har å Tommys sovtider...nästa barn kommer nog bli tvärtom:)

Kram å lycka till

Postat av: fia farkas

Malte sover i egen säng och har börjat sova 6-7 timmar per natt nu. Mitt bästa tips är 200 ml ersättning som sista mål vid elva, det var när vi började ge det som han slutade vakna och va hungrig mitt i natten! Tydligen så är vår egen mjölk tunnare på kvällskvisten så ersättning is the shit :)

2011-12-05 @ 21:06:31
Postat av: Mia L

Håller med om att egen säng är nyttigt för barnen. Stina fick flytta till egen säng när hon var en månad. Vi gjorde ett test och la henne där en kväll och det funka. Annars var hon med i soffan tills vi gick och la oss. Tror vi också börja med rutiner när hon var 4 månader. Då introducerade vi gröt och då var det bad och gröt på kvällen och sen ligga i sin säng. Hon vägrade sova på rygg så hon låg uppbullad på sidan och sov. Det viktigaste tipset är att man gör EXAKT likadant under en tid. Patrik fick vara med en läggning (blev ofta jag som la eftersom han jobbar kväll) och efter det funka hans läggningar också super. Numer har vi en dotter som äter välling i soffan med pyjamas sen går man upp och lägger henne och går ner. Sen vet jag inte om vi haft tur eller om vi gjort det bra...

2011-12-05 @ 21:10:07
Postat av: Frida

Ett tips är att låta henne sova på mage! Även om jag vet att det inte är rekommendation! Men det var som hjälpte när Leo var liten! Kramar

2011-12-05 @ 21:40:28
Postat av: Henriette

Mitt tips är också mat mat mat mat innan läggning. Det fungerade för oss. Dom deckade. :)

Hon är så jä...a gullig! Hoppas vi kan ses snart.

Kram kram

2011-12-05 @ 22:45:41
Postat av: Frida

Min svägerska skrev följande för att få till bra sovrutiner och en glad och nöjd bebis:



För att en bebis ska sova bra behöver den ha en MÄTT mage, varit vaken med nya intryck och fått mycket umgänge. För att orka vara vaken och att orka äta sig mätt behöver bebisen sovit ordentligt. Det blir en ond spiral när man missar det ena.



För att få till det börjar du med första måltiden där du (om du ammar) erbjuder första bröstet, RAP, erbjuder andra bröstet, tar en paus med bjöjbyte och lite umgänge vid skötbordet, sen erbjuder du första bröstet igen. Du avslutar med att ge ersättning i flaska. Se det som förrätt, huvudrätt, efterrätt och sen lite kaffe. I flaskan ska det alltid vara lite kvar, då vet du att du lyckats få i den lilla söta allt hon behöver. Glöm inte rapa mycket, en rap dom sitter i vägen stör inte bara maten utan även sömnen. Maten tar cirka 1h, se till att bebisen är valen hela tiden och inte slumrar till. Om bebisen slumrar till har den getts en powernap so gör att det försvårar sömnen senare.



Sikta på 1,5 - Max 2h vaken tid. Få till frisk luft, mycket umgänge med skratt och beröring och låt bebisen vara med när du t ex lagar mat genom att ligga på en filt på diskbänken och se vad du gör. Min 4-månaders sitter numera i barnstol med mig i köket och får t ex ha en morot i handen om jag skalar morot. Ligga på golvet om jag skurar lister osv. Om maten tar 1-1,5 h har du cirka 15 m till kul umgänge och 15-30 m till att låta bebisen vara med dig när du gör någon hudhållssyssla el läser bok osv alternativt tar en promenad.



När du har fyllt magen, umgåtts, gett nya intryck och kanske frisk luft så är bebisen mer än redo för att sova. Ta på dig självklarhets-attityden och det sista du gör är att du erbjuder en flaska ersättning så magen är superfull, rapa och sen bara lägg bebisen i sängen (jag har min dotter på mage eftersom hon sover bäst så). Ha gärna andningslarm oavsett vilken position ditt barn sover i. Gör rummet lite dunkelt och när bebisen är lugn lämnar du. Om bebisen jollrar låt den va, vi somnar ju inte direkt heller. Om bebisen är ledsen gå in, stoppa in nappen och stoppa om och lämna. Du har gett ditt barn alla förutsättningar, full mage, ren blöja och bra med intryck och en bra vakentid. Tveka inte nu, ha attitydsmössan på och berätta för barnet att det är helt självklart att sova i sängen.



Det kommer gå bra. Med hjälp av detta sover min dotter idag 12h natt mellan 19-07, 3 dagslurar på 45m, 2h och sen45m på em. Alla i hennes egen säng och hon somnar själv.



Efterhand styr du upp sovtiderna när hon inte behöver så många timmars sömn. Vid 3mån behöver de mellan 15,5 och 16,5h sömn. Och oftast kan de vid 3 mån sova 12h med ett nattmål vid 4. Jag ställde alltid klockan så hon var riktigt hungrig till första frukostmålet, så det inte kom vid halv sex på morgonen.



Önskas mer tips här av dig.



----



Kanske detta kan vara något tips. Kramar



2011-12-06 @ 12:41:16
Postat av: Sara

Mina barn har varit helt olika gällande det här med sömn och behov av närhet. Med Tyra (som tog napp) gick det jättebra att ligga i egen säng och hon sov även i eget rum från att hon var 7 mån (fråga mig inte varför men det var väl nåt tips jag läste då). Lily är helt annorlunda och mycket mer beroende av närhet och vägrar napp trots att hon är ett halvår. Hon sover mellan oss i sängen och det gör att vi sover gott allihop. Om hon skulle ligga i sin säng skulle vi sova dåligt allihop för då skulle hon vakna hela tiden. Jag inser när jag läser tipsen att jag bara fortsätter så. Om hon är tryggast intill mig får hon vara där. Det är dåligt tid i livet och det kommer hinna att ändra sig. Jag är glad att det är andra barnet som "blev såhär" för det är så mycket tryck på en när man får barn och jag känner mig mycket tryggare med mina egna beslut andra gången. Jag ger rådet att du ska följa ditt hjärta och om du vill ha henne hos dig så kör på det. Om inte hittar du garanterat strategier som funkar finfint. Kram

2011-12-06 @ 22:27:22
Postat av: Sara

Haha go Iphone. Det skulle inte stå dåligt Tid i livet utan kort tid i livet:)

2011-12-06 @ 22:30:18
Postat av: Mia L

Håller med Sara här också efter att funderat lite. Vi har alla våra olika småttisar och testa er fram vad som funkar för Junie och för er där ni känner att ni får den bästa sömnen. Stina fick flytta in i eget rum när hon var 2 månader för det gick inte att sova med henne i rummet (hon låter en hel del när hon sover...)och för oss fungerade det kanon. Hon störde inte oss och vi störde inte henne så vi sov allihop bättre. Om vi har turen att få fler barn har jag ingen aning om hur det kommer se ut, det får tiden utvisa.

Så vad jag vill säga är att läs råd och tips och plocka russinen ur kakan... Men mätta barn sover gott =)

2011-12-07 @ 13:35:03
Postat av: malin

Gör det som funkar bäst för er! så ni får sova så bra som möjligt allihopp. Våra barn har oftast sovit intill mig (mest eftersom jag tycker det är SÅ super mysigt) o för att de snart inte kommer vilja ligga så.. ;) hehe. Att tro att de aldrig skulle lära sig sova i sin säng senare är fel, Lowa sover i sin säng i sitt rum nu, utan problem ;) Lycka till!!

2011-12-07 @ 13:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback