Tekakor från frövi

Här är receptet på tekakorna jag gjorde igår för den som blir sugen!

40 stycken

Ingredienser :
75 g jäst
5 dl vatten
5 dl mjölk
175 g smör
8 dl havregryn (jag använde mig av fiberhavregryn)
0,5 dl socker
1 tsk salt
Cirka 2 liter vetemjöl

Att göra :
Blötlägg havregrynen i mjölken och vattnet. Ju längre det får ligga i blöt, desto saftigare blir brödet. Helst skall det ligga i blöt i ungefär tolv timmar. (Jag lät mina havregryn ligga över natten i kylen)

När havregrynen blötts upp färdigt, smular du ner jästen i en bunke.
Värm sedan havregrynsmassan fingerljummen, och blanda ut jästen med lite av den.
Blanda sedan ner resten av den grötiga blandningen.

Tillsätt socker, salt och smält smör.
Arbeta sedan in såpass mycket vetemjöl att det blir en smidig deg, och låt degen jäsa i cirka 20 minuter till dubbel storlek under en bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader.

Knåda degen, och baka ut 40 stycken bollar, vilka du trycker ut till tekakor på bakplåtspapper på plåt.
Nagga tekakorna, och låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Spraya tekakorna med lite kallt vatten och sila över lite vetemjöl innan du ställer in dem mitt i ugnen.
Grädda dem i cirka 10 minuter tills de fått fin gyllene färg, och låt dem svalna under bakduk på ett galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback