Helgen so far

Lördag it is! Till och med lördag kväll.....dagarna går fort som vanligt.
Jag har varit rätt effektiv idag känner jag men inser också att när man har förbrukat den gnutta energi man har, ja då är man slutkörd och det krävs inte så mycket för att bli det. Men vaknar man tidigt varenda morgon och har krämpor här och var som gör att man inte kan ligga kvar i sängen så är det bara att göra nåt vettigt så imorse passade jag på att rensa lite i badrumsskåpen så vi fick plats med allt vi köpte på Ullared igår, och jag ska även erkänna att jag har börjat tvätta bebiskläder redan....skönt att ha det gjort! Wille fick sovmorgon till halv elva då han vaknade självmant (så jag slapp gå in o "stagediva" över honom...som jag hade tänkt från början) och han rensade lite bland sina kläder så bebis kan få mer än en halv låda. Sen storhandlade vi och lagade mat och sen har vi varit och firat mamsen. Ungefär lagom till kaffet tog min energi tvärslut. Så när vi kom hem fick Wille i uppgift att göra degen till vårt tortanobröd som vi ska äta ikväll. Jag har skrivit om det förut men kan lägga in recept sen för er som vill äta något gott ....som faktiskt fyller suget på köpepizza om man nu har ett sånt!

Gårdagen startade ju tidigt, vi var hos brorsan kl.09.30 och tog en fika där innan vi åkte till Ullared. Vi gick in och köpte allt till lillfisen på ca två timmar, sen gick vi ut med det till bilen, åt lunch och sen tog vi ett varv till men köpte då lite småkrafs till oss själva. Det blev mycket smågrejer till bebis, nappar, nappflaskor, tvättlappar, våtservetter till döds (wille "hade hört att våtservetter klarar man sig inte utan" och insisterade på att vi skulle köpa sissodär en miljard paket. Sötnöt) men sen blev det också badbalja med lite tillbehör, filt, pyjamaser, lite annat smått o gott i klädväg, täcken och kuddar till spjälsäng & vagn mm! Till oss själva blev det allt från handdukar till fryspåsar ;)
Allt som allt var det en väldigt bra dag men man inser varje gång man har varit där hur jäkla långt det är.....bilresan hem var minst sagt seg och kroppen ville inte vara med mer.........ryggen och fötterna ville skjuta sig själva mer än en gång under dagen!

Jag tog inga kort under shoppingen igår, jag tror ni vet hur Ullared ser ut ;) Men såhär ser iallafall brorsans jobb ut och fikan vi startade dagen med!





På hemvägen såg det ut såhär


Vädrar fötterna...


Härlig fredagstrafik i gbg...

Och kvällens mat: Tortano, ett fyllt bröd! Ikväll fyller vi upp det med parmaskinka, färsk basilika, soltorkade tomater, mozzarella, färska champinjoner, oliver, salt och svartpeppar!




Rulla rulla liten bulla....!

Här är grundreceptet:
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2.5 dl durumvete
4 dl vetemjöl special
200 g mozzarella ost
200 g parmaskinka
1 näve blandade kärnfria oliver
1 kruka färsk basilika

Gör så här

1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung och flingsalt.

2. Blanda i mjölet lite i taget tills degen går ihop och släpper kanterna.

3. Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.

4. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 centimeter tjock. Kavla inte, då trycker man ut all luft.

5. Skiva mozzarellan och varva den med parmaskinka, oliver och basilika på degen.

6. Pensla yttersta kanten på degen med vatten och rulla ihop och forma till en krans.

7. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs under bakduk i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

8. Ställ in plåten i ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda i 20-25 minuter och låt brödet svalna på galler.

 

Imorgon får vi lunchbesök av svärmor och hennes man. Utöver det blir det nog en hemmasöndag, jag köpte Braveheart igår på DVD (jag ääälskar braveheart) så det kan nog bli filmhäng!

Hoppas ni har en trevlig lördagkväll!




Kommentarer
Postat av: Linda

Lät ju vansinnigt gott det där! Måste testas! :)

Postat av: Emma

Ja det är smaskens! =)

2011-09-04 @ 18:15:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback