Dessert!

I lördags var vi i Hallsberg hos Willes mamma en sväng så Junie fick hänga lite med farmor, och vi med såklart! Jag fick med mig MASSOR med Allt om mat tidningar, alltid roligt att få lite matinspiration. Hittade ett väldigt simpelt recept på en efterrätt som jag gjorde på kvällen när vi kom hem, gott och fräscht!
 
"Vaniljmarinerad bär och fruktsallad med gräddyoghurt"
 

Till 4 pers
1 liter jordgubbar
1 dl bigarråer
3-4 aprikoser eller 1-2 nektariner/persikor
3 dl hallon
1 dl blåbär
 
Vaniljmarinad

½ vaniljstång
1 dl strösocker
1 dl vatten
1 lime, pressad saft
 
Gräddyoghurt
 

1½ dl vispgrädde
1½ dl turkisk yoghurt (10%)
2 msk florsocker
 
Limesocker
 
1 lime
1 msk strösocker
 
Gör såhär:
 

1. Marinad: dela vaniljstången och skrapa ut fröna. Lägg stången och fröna med övriga ingredienser till marinaden i en kastrull. Koka upp och rör tills sockret lösts upp. Låt kallna. Ta upp och kasta bort vaniljstången.
 
2. Snoppa jordgubbarna och skär dom i mindre bitar. Halvera och kärna ur bigarråerna. Kärna ur aprikoserna och skär dom i mindre bitar. Blanda bär och frukt. Häll över marinaden, låt stå ca 15 min.
 
3. Limesocker: Blanda limeskal och socker
 
4. Gräddyoghurt: Vispa grädde och yoghurt och florsockret fluffigt.
 
Servera tillsammans såklart!
 
Jag gjorde dock inte limesockret för jag tyckte det var sött nog ändå, däremot rev jag ner lite limeskal i gräddblandningen. Frukt och bärblandningen räckte till dagen efter då jag gjorde pannkakor, perfekt!
 
Dagens tips my friends. Nu ska jag göra kvällsmackor och sen tänker jag snabbt gå och lägga mig om natten ska bli som föregående så kommer jag vara zombie i morrn om jag inte passar på att sova ett par timmar innan damen vaknar och snörvlar.
 
Hade ju vart trevligt med en bild på desserten men icke!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback